27/03/21

Textual description of firstImageUrl

Robert Schumann: "Talent works, genius creates"!


"Art was not created as a way to riches. Strive to become a true artist; all else will take care of itself".
"Only if the form is first clear to you will the spirit then reveal itself".
"To compose is to remember music that has never been written".
"When you play, never mind who listens to you".

▻ "Andare lento e correre sono errori di pari gravità".
▻ "Il musicista colto potrà studiare una Madonna di Raffaello con la stessa utilità con cui il pittore studierà una sinfonia di Mozart... L'estetica di un'arte è quella delle altre, soltanto il materiale è diverso".

Gustave Adolphe Mossa (1883-1971) | Clara and Robert Schumann

"To send light into the darkness of men's hearts - such is the duty of the artist".
"Talent works, genius creates".

▻ "Quando ero giovane, feci voto di non sposarmi fino a quando non avessi trovato la donna ideale. Bene, l'ho trovata - ma ahimè, lei era in attesa dell'uomo ideale".

"Endeavour to play easy pieces well and with elegance; that is better than to play difficult pieces badly".
"The principal mark of genius is not perfection, but originality".
"It was an unforgettable picture to see Chopin sitting at the piano like a clairvoyant, lost in his dreams; to see how his vision communicated itself through his playing, and how, at the end of each piece, he had the sad habit of running one finger over the length of the plaintive keyboard, as though to tear himself forcibly away from his dream".
"A fiery, good beginner always stands higher than a master in mediocrity".
"Remember, there are more people in the world than yourself. Be modest! You have not yet invented nor thought anything which others have not thought or invented before. And should you really have done so, consider it a gift of heaven which you are to share with others".
"Without enthusiasm nothing great can be effected in art".

▻ "Quando avete studiato gli esercizi giornalieri e vi sentite stanchi, non continuate a suonare. Val meglio riposare, che lavorare senza piacere e senza freschezza di mente".

Robert Schumann | Lithograph by Josef Kriehuber, 1839

"Play always as if in the presence of a master.
"Nothing right can be accomplished in art without enthusiasm".

▻ "Tutta la musica puramente di bravura passa presto di moda; la tecnica ha valore soltanto in quanto serve a scopi più elevati, cioè a rendere perfetta l'esecuzione della musica di merito reale".
▻ "Andare lento e correre sono errori di pari gravità".

"For me, music is always the language which permits one to converse with the Beyond".
"You write to become immortal, or because the piano happens to be open, or you've looked into a pair of beautiful eyes".
"When you play, do not trouble yourself as to who is listening. Yet always play as though a master listened to you".

Clara and Robert Schumann

▻ "Suonate sempre con l'anima".

▻ "Ci sono i valzer della testa, i valzer dei piedi e i valzer dei cuori. I primi vengono scritti sbadigliando, in camicia da notte, quando in strada sfrecciano le carrozze dirette ad un ballo e nessuno si ferma a raccoglierti. ne risulta qualcosa in Do o in Fa maggiore. I secondi sono quelli di Strauss, in cui tutto ondeggia e salta (riccioli, occhi, labbra, braccia, piedi). Lo spettatore viene trascinato fra i ballerini, i suonatori sono allegri… Le loro tonalità sono in Re maggiore e La maggiore. La terza classe è rappresentata dai sognatori in Re diesis e La diesis maggiore, il cui padre sembra essere il valzer dello struggimento, i fiori serali e le figure crepuscolari, i ricordi della giovinezza amata e di tante altre cose…"

▻ "Mantieni scrupolosamente il tempo. L'esecuzione di taluni concertisti rassomiglia all'andatura di un ubriaco. Guardati dal pigliar costoro per modello".
"La musica è la lingua che mi permette di comunicare con l'aldilà".

Johannes Hartmann (1869-1952) | The Robert Schumann Monument, 1901 (detail)